הודעת שגיאה

  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).

הגוף של ההיסטרית בת זמננו

5 posts / 0 new
פרסום אחרון
הגוף של ההיסטרית בת זמננו

דברים שנאמרו ביום 25.10.13                                                                                                                                                                                              הנושא שבחרנו עבור חלקו השני של הסמינר עבר כמה גלגולים: התחלנו מ"ההיסטרית אצל פרויד ולאקאן", בעקבות כך שנתקלנו בקבוצת קריאה בהתייחסות של לאקאן לגברת פון אר, עברנו לכותרת "היסטריה בת זמננו", ומשם נוסחה הכותרת הנוכחית: "הגוף של ההיסטרית בת זמננו".

זה נושא שהצטרף בניסוח הזה גם לכותרת הפעילות של הסמינר הקליני באברבנאל.

לאחר שהשקענו מחשבה (רויטל יצחקי, רונה כהן ואני) באופן שבו כדאי שנעבוד על הנושא הזה, גיבשנו את רשימת הקריאה שנמצאת באתר וכוללת טקסטים של פרויד לאקאן וכותבים אחרים. זו לא רשימה מקיפה או ממצה אלא היא נבחרה באופן שיש קשר בינה ובין הנושאים שיוצגו כאן. מוצע לקרוא בה. אפשר להוסיף. יש מה להוסיף.

השיעור הזה הוא שיעור שבו יציגו משתתפים. זה לא דבר מובן מאליו. כשהצטרפתי לסמינר התאהבתי במונח "סמינר משתתפים", לא נתקלתי בו קודם, שגלומה בו האפשרות שכל אחד מהמשתתפים בו יציג דברים שעולים מן הפרקטיקה שלו. נראה לי שזה אחד מהדברים היסודיים שמאפיינים את מה שהוא סמינר מקום, שהוא נותן מקום למשתתפים.

יחד עם זאת שההצגות הן של משתתפים אחד אחד, ישנה איזושהי אוריינטציה שאנו מניחים ככיוון לעבודות שיוצגו; הכותרת של הסמינר - שמחילה שלושה רכיבים:  את הגוף, את ההיסטרית וגם את הזמן, הזמן שלנו,  רשימת הקריאה, ואופן עבודה שינסה לקשור בין דברים שיוצגו באברבנאל וכאן, באופן שהמציגים כאן יוכלו לעשות שימוש בהבניות התיאורטיות שייעשו בסמינר הקליני.

מהלך השיעורים הוא כלהלן:

את שיעור הראשון הקודם הביאה רותי רונן, וביחס לדברים שלה על הכותרת 'ההיסטריה בת זמננו' נותרנו עם הרבה שאלות שיכולות להיות כיווני עבודה לשיעורים הבאים; היא הניחה את ההיסטרית המסורתית כמי שעליה דיבר פרויד, ואת ההיסטרית בת זמננו כמה שעולה מתוך ההוראה של לאקאן – ההיסטריה כצורה של קשר חברתי, כדיסקורס, ואם הבנתי נכון - טענה שאין מרחק גדול בין השתיים; שניתן לראות המשכיות בין המחשבה על ההיסטריה כמופע קליני ובין המחשבה על ההיסטריה כמבנה דיסקורסיבי.

השיעור שאני אביא היום יהיה מבואי, על הסמפטום של ההיסטרית מפרויד דרך לאקאן וזמננו, שכן אי אפשר להתחיל לדבר על ההיסטריה בלי לתת מקום לדורה. אדגים באמצעות שני מקרים מהקליניקה של הגישור את מקומה של ההיסטרית בקשר החברתי בימינו.

בשיעור הבא גלית הלוי בר טנדלר תדבר על הקצבית היפה אצל פרויד ואצל לאקאן.  רונה כהן תדבר על מחקרים בהיסטריה, ובהמשך גם על ההיסטרית והסקסואציה, רויטל יצחקי תציג את החידה של ההיסטרית וחגית אלדמע תציג את ההיסטריה אל מול האובססיה.

יהיו מספר הצגות של אנשי קליניקה ביחס לגוף של ההיסטרית בת זמננו: רביטל בקשי, פאינה שגיא, עמרי ביכובסקי, טל שברו, שרי אדלשטיין.

על מופעים של ההיסטריה באומנות או אופנים בהם האומנות מלמדת אותנו על ההיסטריה נשמע מסיגלית לנדאו, עלמה יצחקי, רותי בן יעקב ורקפת וינר.

אני אדבר בהמשך השנה על היסטריה והשיח של החוק.

השארנו כרגע את השיעור האחרון לפאנל/ דיון/ אורחים, נחליט על כך לפי מה שיקרה כאן.

בהמשך להערה של גבריאל על הסרט יסמין הכחולה;
צפיתי אתמול בסרט ואני ממליצה לצפות בו ולקרוא אותו יחד עם השיעור של גבריאל על המציאות הנפשית ועם הדברים שלי על התמקמויות היסטריות בזירה של האחר.
בעקבות הסרט קראתי שוב את הטקסט של פרויד על אבדן המציאות בנוירוזה ובפסיכוזה. ביחס לאישה שאחותה מתה והיא מעלה בדעתה את האפשרות שגיסה יאהב אותה, פרויד מבחין בין שתי צורות - הדחקת האהבה לגיס ודחיית מות האחות. לכן למרות שהליהוק עוצר הנשימה של השיגעון בעקבות אבדן המציאות מעלה שאלה, התסריט עצמו נותן תשובה; שכן מה שמתגלה בסוף הסרט ביחס ל'תפקיד' שלקחה על עצמה האישה המושלמת במחזה של הבעל הנוכל, יש בו כדי לקבוע את המבנה.

״התפקיד״ שלקחה על עצמה האשה אינו התפקיד שלוקחת כל אשה?
האם האשה ( במידה והיא אשה) אינה תמיד הולכת שולל אחרי איוויו של הגבר?
יסמין,בוחרת בעיוורון,כדי ואולי מפני שהיא בוחרת באהבה..
רגע ההלשנה אכן חושף את המבנה..
יסמין היא אולי כחולה אך ההיסטריה שלה מונכחת בהיותה ״יסמין הכפולה״..

עבודות שהוצגו בסמינר המשתתפים "הגוף של ההיסטרית בת זמננו" מפורסמות במגזין עודאות, תחת הכותרת: ההיסטריה בת זמננו. אתם מוזמנים להגיב.

בעקבות מועמדותו לאוסקר של וודי אלן על סרטו זה הנה ציטוט מתוך האתר ״פסיכולוגיה היום״ הכל כך אמריקאי.
Like most Hollywood depictions of psychological dysfunction, Jasmine does not perfectly follow DSM (Diagnostic and Statistical Manual) categories. Most clinicians would be quick to label her as personality disordered, but she has a hodgepodge of quirks that pull for a variety of labels--“histrionic,” “narcissistic,” “borderline” and possibly others. The constant presence of a vodka glass in her hand also signals alcohol abuse and probably dependency. The behavior I find least convincing from a realistic perspective is her tendency to fall into pseudo-psychotic trances where she speaks to herself in public, repeating dialogue from her past. (It makes for some exquisite close-ups though).

אמריקה.
לקישור המלא:
http://m.psychologytoday.com/blog/movies-and-the-mind/201309/blue-jasmin...

התחבר בכדי להגיב