הודעת שגיאה

  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).

דבר המערכת זמן תפסן 11

מאת: 
עמרי ביכובסקי ואילנה רבין

דבר המערכת: מקום תפסן פּתוּחַ

 

עמרי ביכובסקי ואילנה רבין

 

תפס"ן עשה לעצמו מקום – מקום תפסן. האטימולוגיה של המילה מקום (place, locus) מפנה אותנו אל ממדים נוספים: 1. לתפוס עמדה ואפילו לנסח עמדה. 2. ה- loco ה-תנועה  (מובנו של ה- loco בספרדית לא נעלם מעינינו). שני אלה הם מעניינו של מקום תפסן: להיות בעל עמדה בשדה החברתי, קליני, פוליטי, כמו גם במרחב הפיזי בו פועלים, ולייצר תנועה – תנועה שכדי שלא תהפוך לשיטוט עקר דורשת שיהיה מקום כדי לצאת, לחזור, ולתעות/לתהות סביבו ובו.

לא נשכח שעבור לאקאן האחר הגדול הוא בראש ובראשונה מקום – מקום אחר, בו מתייסד הדיבור – ואשר מבלעדי מקום זה מצומצם הדיבור לרצחנות של הדואליות הדמיונית[1]. באותו הקשר[2] ממקם לאקאן, בלב מה שהוא קורא הצוואה של פרויד – Wo Es War Soll Ich Werden – את המקום כמקום של הוויה שממנו זוהי חובתו האתית/מוסרית של הסובייקט, להיוולד. וישנו כמובן המקום של הלא מודע – הסצינה האחרת (Eine andere Schauplatz).

מהפכת הטלפונים ה"חכמים", הצביעה ביתר שאת על כך שנפל דבר בקשר למה שהינו "מקום". אם בעבר מס' הטלפון, שהיה מחובר לשקע בקיר ביתנו, היה מעין כתובת, היום הוא מעין שֵׁם, ההולך איתנו לכל מקום. במובן זה הפכנו כולנו לנוודים. גבריאל דהאן התייחס לכך בסידרת המאמרים שלו "הערות מקדימות לפסיכואנליטיקאי" (ראו: זמן תפס"ן 0 וזמן תפס"ן 9). ייתכן שלנוכח נוודות מודרנית זאת, הופך דווקא עניין הדיור במדינה ל"פסיכוזה לאומית" – מחירי הדירות מאמירים והאזרחים הכמהים למקום משלהם נופלים פעם אחר פעם ברשתם של רמאים המוכרים להם "דירה רעיונית". ואיפה ישימו את גופם?

ובכן, מקום תפסן בונה מקום בו הממדים הללו נוכחים. בגליון זה נבקש להעביר את השמחה ואת כובד הראש עימם נפתח המקום. דברי הברכה של גבריאל דהאן משרטטים מפה זאת בבהירות. אולם בצד זאת, ולא פחות חשוב מכך, יוצגו הקואורדינאטות הממקמות את המקום במרחב:

·       כתובת

·       טלפונים

·       אופני התקשרות

·       שעות פתיחה

·       פעילויות

·       אתר אינטרנט

כל אלה לא נועדו אלא כדי למקם את תפס"ן כנמען עם כתובת ומענה – מענה הפועל באוריינטציה פסיכואנליטית תוך אחיזה בקצב, ובכאב של הנוער. זהו מענה המכוון לכך שיתרחש מפגש (encounter), בין אדם לאדם, בנוכחות, בין גוף לגוף: בין תפסן לנער ונערה, בין תפסן לאיש מקצוע מודאג, בין תפסן להורה – מפגשים טיפוליים, מפגשים לימודיים, מפגשים של החלפת דעות. שכן מפגש, אם וכאשר הוא מתרחש, איננו אלא שם נרדף למקצוע התפסנות.

          אי אפשר שלא להזכיר את האופן בו נתנו את עצמם אנשי תפס"ן בגופם וברוחם, על מנת שהערב הזה, חנוכת הבית, שיהפוך, אנו מקווים, למקום עבור נערי ותפסני העיר, יהיה למה שהוא היה, ועל מנת שהבית יעמוד על מכונו, ויהווה מרחב קונטינגנטי עבור האפשרות למפגש. זאת, החל מעבודה של בנאים (שגם להם יש מקצוע הנקרא "טפסן"), דרך שימת לב לאסתטיקה שנתנה לארוע ונותנת גם לבית את ה finnese, את התבלין שהופך את המנה המוגשת לערבה לחיך, ועד האמצעים העכשוויים להנצחת הארוע, ומיקומו במרחב הוירטואלי (שגם בו יש מן המקום) שעליהם ניצח זיו רובינשטיין, ואשר מהם ניתן לטעום בסרטי הוידיאו המופיעים בדף התפסן ביוטיוב (בגליון זה תחת הקישור: "לינק לוידיאו מהארוע"). אין לנו אלא לעשות כך שרוחה של העבודה הזו תנשב גם בזמן החולין.

          בגליון זה נעשה מאמץ להעמיד לרשותכם את כל אמצעי התקשורת והעדכון, באמצעותם תוכלו ליצור עמנו קשר, ולהתעדכן בכל הנוגע לשלל האפשרויות שבית זה – מקום תפסן – מציע. בד בבד, אנו ממליצים, אל תתעצלו; שימו את פעמיכם במורד שדרות רוטשילד, ובין רחוב שינקין לרחוב המגיד, פנו מזרחה אל תוך הרחוב המוצל והיפה המתקרא "אנגל", לבית תפסן שמספרו




[1] לאקאן, ז'. (1955) "הדבר הפרוידיאני", בתוך: כתבים, כרך א', תל אביב: רסלינג. 2015, עמ' 406

[2] שם, עמ' 392