"דע את עצמך" הערת קריאה
"דע את עצמך"
הערת קריאה למאמר הראשון בסידרה "הערות מקדימות לפסיכואנליטיקאי – חלק I"
עמרי ביכובסקי
ה – Know thyself שהיה חקוק מעל האורקל מדלפי. מקבל היום שתי צורות. יש את הצורה שגבריאל דהאן מתעכב עליה במאמר הראשון בסידרה "הערות מקדימות לפסיכואנליטיקאי" (זמן תפס"ן 0): "האין זה (ה-selfie) מה שלאמתו של דבר מחליף את הגרסא היוונית של דע את עצמך? תתבונן בעצמך במקום דע את עצמך?"
גבריאל מציע את הגירסה של הגוף הדמיוני, אולם יש גם את גירסת ה"דע את עצמך" של מה שז'אק אלן מילר קורא "הגוף המבותר"[1]. מילר מנגיד את אחדותו של הגוף – הגוף כאחד – עם הגוף הניתן לפירוק (והרכבה) – הגוף המבותר.
זהו גוף הלקוח מהמסורת הקרטזיאנית, המבדילה בין גוף ונפש, ונותנת לגוף מודל של מכונה. זאת בניגוד לתפיסות המנסות לאחות מחדש את אחדותם של הנפש והגוף. מבין אלה אפשר למנות את היידגר, מרלו פונטי והגשטאלט[2]. לאקאן אומר: "זה מאד מוזר להיות ממוקם בגוף, ולא ניתן למזער מוזרות זו, למרות שהרבה זמן מוקדש לנפח את עצמנו ולהתרברב על כך שהמצאנו מחדש את האחדות האנושית, שהאידיוט הזה דקארט, חתך לשניים. זה לחלוטין חסר תועלת לצאת בהצהרות רמות אודות החזרה לאחדות של בן האנוש, לנשמה כצורת הגוף ... החלוקה היא כאן כדי להישאר"[3].
מילר מראה כיצד הגוף המבותר מוכנס כיום יותר ויותר לתמונה. זה מתרחש באמצעות ההתפתחויות ברפואה: ניתוחי השתלות, ניתוחים קוסמטיים, מניפולציות גנטיות, התערבויות מולקולאריות. הגוף המבותר כופה עלינו, היום, יותר ויותר את נוכחותו: "יש ערך של נבואה למה שלאקאן יכול היה לכתוב ב-1967 בנושא זה: 'יידרשו לגוף זה ההפרזות הממשמשות ובאות של הכירורגיה שלנו כדי שתתפרץ העובדה, במובן המקובל של המלה, שהוא נתון לרשותנו רק בעשותנו אותו הביתור של עצמו'"[4].
אריק לוראן[5] מביא לכך דוגמא מאלפת מחברה טכנולוגית בשם: 23andMe. זוהי חברה שהוקמה על ידי הגנטיקאית Anne Wojcicki, הנשואה לסרגיי ברין, ממייסדי גוגל. החברה מציעה ערכה לבדיקת DNA, באמצעות דגימת רוק בעבור 99$ בלבד. על סמך תוצאות הפיענוח מבטיחה החברה לספק מידע אודות כמה מאות מחלות גנטיות, כולל עדכונים עם התקדמות מדע הגנטיקה. כמו כן היא מציעה איתור קרובי משפחה, ויצירת עץ משפחתי המבוסס על הקוד הגנטי. החברה הציבה את הסיסמה: Get To Know You באתר שלה[6]. זהו, אם כן, ה"דע את עצמך" של הגוף המבותר.
[1] מילר, ז'-א'. (2000). הביולוגיה הלאקאניאנית ואירועי הגוף. (נ' גסר, וק' אידן, עורכים) ירושלים: חוג ירושלים של ה-GIEP.
[2] שם, עמ' 17.
[3] Lacan, J. (1954-5). The Seminar, Book II,The Ego in Freud's Theory and in the Technique of Psychoanalysis. (S. Tomaselli, Trans.) New York, London: W.W. Norton & Company. 1988/ p. 73.
[4] לעיל: הביולוגיה הלאקאניאנית, עמ' 15
[5] Laurent, E. (2015, January). Psychoanalysis and the Post-DSM Crisis. Hurly-Burly (12)
- התחבר בכדי להגיב