הודעת שגיאה

  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters ב-drupal_get_feeds() (שורה 385 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls ב-_menu_load_objects() (שורה 568 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/menu.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int ב-element_children() (שורה 6301 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() ב-mailchimp_lists_auth_newsletter_form() (שורה 492 מ-/home/pragmaco/domains/pragma.co.il/public_html/sites/all/modules/mailchimp/modules/mailchimp_lists/mailchimp_lists.module).

אישה א - מיתית

מאת: 
שרי אדלשטיין

דברים שהובאו ע"י שרי אדלשטיין במסגרת סמינר מקום ביום 6.6.2014

נתבקשתי להציג משהו על-"ההיסטרית בת זמננו"

ומכך,אם אני קוראת טוב את הטקסט וכך אני משתדלת לעשות הרי שהייה פעם אופן אחר של המופע ההיסטרי

 אנחנו יודעים שהיסטריה היא מבנה- אולי נאמר – אופן הגנה בפני ידע לא מודע והוא יכול להופיע אצל גברים ונשים כאחד- כי הרי כפי שאנחנו יודעים בלא מודע אין הבדל.

לאקאן כותב בסובוורסיה של הסובייקט ובדיאלקטיקה של האיווי, - בשעה שהוא מתמודד עם האני או יותר נכון עם השאלה מי הוא זה שאני ? את המשפט הנפלא הבא-תרגמתי אותו פחות או יותר- תוכלו למצוא אותו ב-ecriits עמ 305,? - אני במקום שבו "היקום כסדק בטוהר של הלא להיות" צועק..

והוא מוסיף ולא ללא סיבה-  היות שבשמירה על מקום זה,  הוא הופך עצמו לקולני..עוד קצת – המקום הזה נקרא התענגות ובהעדרות שלה- נמסרת התרברבות העולם."

אני מוצאת שבמובן הזה אולי נוכל לומר שיש שינוי- מה שברור שהעולם כבר לא מתרברב בטוהר, אלא להיפך.. ואולי דווקא בהקשר לכך קיימים הרבה פחות- לפחות בהתחלה  סימפטומים של נשיכות השפה בגוף ויותר שתיקה ודיכאון

.אבל  מנסיוני לאחר תהליך הלוקח זמן, מתוך האינטרוונציות-  והדיבור  מגיע גם הגוף.  בכל מקרה לגבי המקום כהתענגות.אומר- תודה על ההזמנה

אם כך יש לנו- מקום וזמן לעונג– כך נקווה ב"סמינר מקום" בזמן הזה.

 

ההיסטרית בת זמננו.

הכותרת  שנתתי-  האישה ה(א)-מיתית ובעצם עד שכתבתי לא הייתי מודעת וזה יפה שה-א יכול להתקשר גם לאובייקט- a.קטנה והרי איננו יכולים –יכולות בלעדיו. בלעדיו כחסר

פרויד מאיר את המבנה של האיווי ההיסטרי  בלא מודע כאיווי לאיווי לא מסופק ולאקאן מדבר על האשה האמיתית.אז אני רוצה לשוחח על אישה הא- מיתית. ועל הצחוק שלה- שמצאתי אותו כמה  שמאפיין בכמה מקרים שנמצאים אצלי באנליזה את לא הכול הנשי. או בניסוח אחר שהפאלוס  הנשי יכול להמצא בחסר- כצחוק.

אנחנו כבר יודעים שאין דבר כזה- האישה ובכל זאת יש מבנה – מבנה שהוא לא בניין יציב ..יש דבר כזה יציב.?.אנחנו יודעים שלא.., הפסיכוטי מלמד אותנו את זה שזה בשפה- ולא  רק באבנים..וכאנקדוטה- אמרה לי פציינטית פסיכוטית שקשה לה לעלות במדרגות כי הן כל הזמן זזות

ובכל זאת...

אך לאט..

אם נחזור לפרויד ובעצם כשאני אומרת פרויד אני מדברת על המיתוס של האב האדיפלי.

  במובן הזה, משהו שניקשר אל המבנה של ההיסטריה – היות שהיא  כה קשורה- ההיסטרית,  לאיווי של האחר-אותו אחר, שאני מזכירה לכם,שכה שהובלט על ידי הכותרת שנתן מילר לכנס האחד לפני האחרון נדמה לי- וגם מופיע בהפיכה של הסובייקט ובדיאלקטיקה של האיווי- ל-"אין אחר של אחר" ואולי נאמר לאחר שהיא ממציאה בעזרת אהבתה אליו. אני לא מחדשת כאן.

וזה ,אני מוצאת נפלא וקשה באופן בלתי נסבל כאחד כיון שההיסטרית

(אשתמש בלשון נקבה)שמקיימת את האחר באמצעות אהבה יכולה  מאוד לסבול

שהיא דבוקה מדי לאהבה  הפנטזמתית אל הפרטנר כאחר קונסיסטנטי . ואינני מתכוונת להעדר אהבה  שגם זה יכול להיות כמובן סבל נורא בעיקר עבור ההיסטרית .

ובכן אנחנו מכירים את החלום שאותו מציגה  זו שמכונה "הקצבית היפה" לפני פרויד על הסלמון והקוויאר- שפרויד מנתח אותו באמצעות ההיזדהות עם החברה ופתרונו

הזדהות

כלומר ניכור וההדחקה והפיתרון של לא לעשות ארוחה.ומה זה הארוחה – ארוחה זה לארח ארוחה זה אוכל דבר מה ממשי שהיא מונעת מעצמה ומאחרים

הרובד הנוסף הוא שהיא מגישה את החלום לפרויד, זאת ארוחה מטפורית לפרויד- אז אולי אגיד שהיא לא לגמרי ויתרה על "לבשל משהו" תרתי משמע רק שפרויד לא ממש מקשיב לה..והיא מגישה לו את הארוחה המטפורית הזאת-  לאחר ולא סתם אחר- אחר חשוב ביותר..שאמר לה שחלום זה מישאלה

והיא מתגרה בפרויד- ופרויד מוכיח לה ,לעצמו ,לנו שהוא עדיין צודק.כשהוא נותן את הפירוש שלו..ולדעתי משאיר אותה בודדה – בודדה עם ההתרסה שלה שנישארה ללא מענה

.אני פוגשת את זה בהעברה וצריך לקחת את זה בחשבון.איך אפשר להמשיך לאהוב אותה בלי לוותר לה באופן של רחמים אינפנטילים,זה עדין..

לאקאן- ואני אוהבת את הגסות שלו.אומר ולא הצלחתי למצוא את הרפרנס  לקטע הזה משהו על הבעל האדיוט הזה שמסתכל על נשים אחרות והיא כבר הייתה צריכה אם הייתה יכולה להעיף אותו מכל המדרגות.כך הוא אומר על הבעל של הקצבית היפה שמתעניין בנשים אחרות

לאקאן, זיהה בנשים את מה שהוא כינה האישה האמיתית. ומצאתי את השימוש במושג  הזה,במאמר אותו כתב לאקאן- The Youth of Gide ,or the Letter and Desier-אתם יודעים שאנדרי ג'יד,היה סופר הומוסקסואל צרפתי, זוכה פרס נובל לספרות.- שאיבד את אביו בגיל צעיר והיה נתון למרותה של אם נזירית ולאקאן כותב עליו (תרגמתי את זה לעברית מהתרגום האנגלי(עמ,633)- ציטוט "ג'יד כילד ,בין מוות ואוננות קיבל,במה שנוגע לאהבה- רק את אופן הדיבור שמגן ואת אופן הדיבור שאוסר- עם מותו של אביו,נלקח מג'יד,אופן הדיבור שמאפשר את ההומניות של האיווי."

ג'יד מוצא במדלן קרובת משפחתו , אותה הוא נושא לאישה.את האובייקט האידאלי איתו הוא מכסה איך, אומר, מסתיר את היותו לעצמו- כך אני קוראת זאת, סובייקט חצוי- היות  שג'יד-  כותב לה וממען אליה מכתבי אהבה יפייפים המאדירים אותה ואת אהבתו אליה,כאובייקט אגלמתי במקביל ליחסים הומוסקסואלים אותם הוא מקיים  עם נערים צעירים,באופן מזדמן במסעותיו.

לאקאן– מאתר את שארע כשהוא עוקב אחרי האוטוביוגרפיה שנכתבה על ג'יד, בדיוק במקום של החסר היכן שהיה צריך להיות-  בעצם בעיקבה החסרה של המכתבים הללו שג'יד כתב אל מדלן- שאין בנמצא ולו אחד מהם באוטוביוגרפיה המוזמנת שניכתבה על ג'יד  על ידי,ג'ין דיליי–ושם בדיוק – במקום של החסר ישאל לאקאן את השאלה לגבי הטבע הנשי

ולאקאן כותב את מה שקרה שמכוסה בריק של  המכתבים– את אותו דבר שמדלן  גילתה במהירות, את בגידתו  של ג'יד  אשר התאהב באחד מהנערים.

לאקאן כותב

העתקתי את כל הקטע- כי הוא בלתי ניתן לוויתור- "To what extent she managed to become what Gide made her into remains impenetrable ,but the sole act in which she clearly showed that she was separate from it was the act of a true women   (עמ" 640)

בתרגום לעברית- באיזה מידה היא יכלה להיות מה שג'יד יעד אותה להיות – לא חדירה, זה שהייתה מופרדת מכך יעיד האקט היחיד של אישה אמיתית.

  אם כן מדלן- שורפת מול עיניו של אנדרי את מכתביו אליה- אחד,אחד,בזה אחר זה.מכתבים שלאקאן מפרש היו  עבורו השיכפול שלו ושהוא קרא להם ילדי- בהסבר פשוט שהיא נותנת- "הייתי מוכרחה לעשות משהו."

אם כן הסדק הזה- בדמות שמדלן לוקחת על עצמה במתכונת של היותה קשורה כל כך לאיווי של אנדרי- האם היא  מחיבת את מדאה?

לפעמים כן.אך כאן אני רוצה לעשות טוויסט כמו שאומרים בעלילה..

  הייתי רוצה דווקא , להצביע על  התפרצות אחרת – התפרצות של צחוק- הצחוק הנשי  אשר אדגים אצל שתיים מהמטופלות שלי שהפך לנקודת מפנה במסכה  שעטו על עצמן  בהקשר עם גבר אהוב. אצל אחת מדובר בבעלה אותו העריצה ואצל האחרת – מבצבץ מתחת לאחר הגדול האם- האב, שבהקשר אליו אמר לאקאן – שהאהבה אליו מבנה היסטריה.

בשני המקרים – רגע התפרצות הצחוק היה מפגש עם "האין אחר של אחר" ועם הופעת ידע חדש-

ידע לא מודע כידע מיני. כאן הובאו שני מקרים שלא ניתן לפרסמם.

הייתי מגדירה את זה כצחוק מהרחם – זוהי אסוציציה שעלתה בדעתי בהקשר להשוואת המחזור לדמעותיו של הרחם הנשי- ואם כן זהו צחוקו .